sabinekempink.reismee.nl

9. Wedstrijden

Het wedstrijd seizoen is in volle gang en zo gaan we bijna elk weekend weg om een wedstrijd bij te wonen. En hoe gaaf me dit in het begin leek, hoe blij ik nu ben als we af en toe een weekend thuis blijven. Het is vermoeiend en behelpen maar toch geniet ik er elke keer wel van. En omdat de vrouw waarvoor ik werk aan cross country doet is dat iets meer gaan kriebelen en ben ik een paar weken geleden begonnen met het springen van een paard wat een hele tijd helemaal niets heeft gedaan. Dit bleek hij zo leuk te vinden dat we naar een oefening zijn geweest en na deze ochtend hebben we ons opgegeven voor een wedstrijd! Hoewel ik springen altijd wel leuk vond was ik toch meer van het dressuur maar ik denk dat dit vanaf nu veranderd is.

Voor degene die niet weten wat cross country inhoudt; een wedstrijd bestaat (meestal) uit 2 dagen. De eerste dag doe je een proef dressuur en spring je een parcours. De tweede dag is de cross country waarin uithoudingsvermogen en snelheid wordt getest. Het paard moet ik hoog tempo galopperen en springen en dit moet over langere afstand volgehouden worden. Aangezien mijn paard nog niet heel fit is, het wat jaren geleden voor hem en mijn eerste keer was begonnen wij in de intro waardoor de hindernissen niet heel hoog waren en je niet heel hard hoeft te gaan om je tijd te halen. Ook is cross country een test voor de ruiter en ik was dan ook redelijk gesloopt. Je hebt het vermogen nodig om een goed tempo te rijden en dit te doseren zodat het paard aan het eind van de rit ook nog energie heeft voor de laatste hindernissen. Daarnaast moet je kunnen inschatten hoe een hindernis aan te rijden of mogelijk te kiezen voor een alternatief door bijvoorbeeld een cirkel te rijden om hierna beter uit te komen.

-Google heeft me met dit stukje geholpen want het is af en toe lastig uitleggen wat eventing inhoudt.-

Ik weet mijn afstand niet precies meer maar als ik kijk naar wat die vrouw moet halen; rond de 3 km in 5 minuten. Dit haal je dan ook alleen maar als je geen stops hebt en hard blijft galopperen. Maar zij rijdt dan ook een hoog niveau met mega hindernissen!

De hindernissen zijn overigens niet hetzelfde als een normaal spring parcours. Ze bestaan niet uit balken maar ze zijn vast, denk aan boomstammen, greppels en allerlei andere houten dingen. Ook zit er meestal een water gedeelte in waar je dus door moet, de hogere niveaus springen over een hindernis het water in. Ik haat het om een heuvel om laag te galopperen maar hiermee spring je zelfs down hill en ook heb je hindernissen wanneer je een heuvel op rent, zwaar voor de paarden! Mocht je nu nog geen idee hebben wat het inhoudt raad ik aan om op Google te zoeken.

Over mijn resultaten ga ik het niet te lang hebben. Mijn dressuur was oké, springen ging goed tot de ena laatste hindernis wat een dubbel was en mijn cross hadden we wat stops maar op de helft begrepen we elkaar en vlogen we (in zijn verleden is hij renpaard geweest dus hij had af en toe iets meer vertrouwen in het harde galopperen dan ik had haha). Ik was zo blij dat ik de finish (levend) had gehaald en ik was zo, zó ontzettend trots op hem! Hij gaf zich compleet ook al waren die hindernissen soms wat eng, wat een topper! We hebben gekeken of er nog een wedstrijd is waar ik hem zou kunnen rijden maar helaas zijn de komende wedstrijden alleen voor de hogere niveau paarden. Er is er 1 maar die is tegelijk met een andere waar haar hoogste paard aan mee doet dus dat gaat uiteraard voor.

Iets wat ik nooit had verwacht te doen heb ik toch echt gedaan (in nieuw-zeeland!) en wat was het gaaf! En elke keer als ik weer mee ben naar een wedstrijd kan ik zo genieten van het cross country gedeelte, wat is het een toffe sport!

-----

When people say it's 'just' a horse, they 'just' don't understand.



Reacties

Reacties

Irma Bekkers

Ha Sabine. Wat een enthousiast verhaal. Wat mooi dat je nu toch een ander onderdeel mooi vindt. Zo zie je maar dat alles kan veranderen! Wat spannend om met een wedstrijd mee te doen. En dat terwijl je bijna naar huis komt. De tijd vliegt. Ik hoop dat je nog een hele fijne tijd hebt voor je terug komt naar ons kikkerlandje. Wat zal het hier klein lijken voor jou..... Geniet nog maar goed.
Groetjes van ons!

Oma Kalf

Hallo Sabine, Wat is dat dapper om aan zo'n wedstrijd mee te doen
GEFELICITEERD!!!!
Een mooi verhaal heb jij er weer opgezet dan kan ik mee genieten van je belevenissen.
Geniet nog van de tijd dat jij in NEW ZEELAND bent.

Groetjes van Oma.

Ttudy

Toppertje!
Geniet er nog van :)

Ellen

It's just a horse <3

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active